نرخ فرار یا bounce Rate چیست
نوشته شده توسط : the designer

بانس ریت چیست

بدون شک اصطلاح نرخ فرار یا بانس ریت یا bounce rate به گوش‌تان خورده است. چقدر نسبت به شنیدن کلمات جدید اشتیاق دارید؟ چقدر از انجام فعالیت‌های جدید استقبال می‌کنید؟ اصلا کسی هستید که بخواهد چیزهای جدید را تجربه کند یا ترجیح می دهید از قرار گرفتن درموقعیت‌های جدید فرار کنید؟

Bounce Rate دقیقا به فرار کاربران از سایت‌ها اشاره دارد. این فرار ممکن است به هر دلیلی اتفاق بیافتد. در ادامه نرخ فرار کاربران از سایت، دلایل فرار آن‌ها و کارهایی که باعث کم شدن این گریزها می شود را به صورت جزئی‌تری بررسی می‌کنیم.

Bounce Rate یا نرخ فرار چیست ؟

چند ماه پیش می‌خواستم کفش بخرم. به همین خاطر به باغ سپهسالار، یک مرکز خرید بزرگ برای تهیه کیف و کفش رفتم.  تعداد زیادی مغازه با انواع و اقسام کیف و کفش در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت وجود داشت. دنبال یک کفش ساده می‌گشتم که در عین سادگی زیبا هم باشد و به همین دلیل داخل هر مغازه‌ای نمی رفتم .

من با دیدن اجناس داخل ویترین‌ها تشخیص می‌دادم داخل اون مغازه می‌توانم مدلی که میخواهم را پیدا کنم یا نه. اگر کفشی که می‌خواستم را می دیدم داخل مغازه می‌شدم. در غیر این صورت از جلوی مغازه رد می‌شدم. تقریبا ده مغازه را رد کرده بودم که کفش مورد نظرم را در یک ویترین دیدم. رفتم داخل و امتحانش کردم.

اگر مغازه را سایت در نظر بگیرید، کفش همان چیزی است من به دنبال آن وارد سایت شدم. بعد از این که کفش را نپسندیدم، بدون امتحان کردن مدل‌های دیگر، فورا از مغازه خارج شدم. ، با خروج من از مغازه دقیقا Bounce rate اتفاق افتاد.

 Bounce Rate به درصد کاربرانی اشاره میکند که بعد از ورود به سایت بلافاصله از آن خارج میشوند یا بدون این که از صفحه اول به صفحات دیگر بروند ، بدون درنگ از سایت بیرون میروند.

نرخ فرار یا Bounce Rate به چه علت رخ میدهد؟

نرخ فرار یا Bounce Rate زمانی اتفاق می‌افتد که سایت شما دیگر برای کاربر جذابیتی نداشته باشد یا کاربر آن چیزی را که به خاطر آن وارد سایت‌تان شده است پیدا نکرده باشد.

به اتفاقی که برای خرید کفش برای من افتاد دقت کنید. فکر می کنید چرا ترجیح دادم از مغازه خارج شوم؟ من اول جذب چیدمان ویترین شدم اما وقتی وارد شدم :

  • تقریبا 10 دقیقه طول کشید تا کفش به دستم برسد. ( لود شدن صفحه )
  • جایی نبود که من بتوانم بنشینم و به راحتی کفش‌های انتخابی‌ام را بپوشم. ( قسمت سرچ کردن مطالب )
  • کفش اندازه نبود و تا یک سایز بزرگتر بیاورند ، 5 دقیقه طول کشید. ( سرعت صفحه و سایت )
  • مدل‌های پیشنهادی فروشنده کاملا با مدل درخواستی من متفاوت بودند. ( وجود لینک‌های غیر مرتبط )

و در آخر تمامی این موارد باعث شدند که من هر چه زودتر از مغازه خارج شوم. در مورد سایت هم موارد نظیر زمان لود شدن صفحه ، طراحی داخلی سایت ، کیفیت محتوا و … می تواند برمیزان درصد bounce rate شما تاثیر گذار باشد .

میزان بانس ریت سایت چگونه محاسبه می شود؟

میزان بانس ریت سایت چگونه محاسبه می شود؟

نرخ فرار یا بانس ریت برابر است با تعداد بازدید کنندگان از یک صفحه تقسیم بر تعداد کل بازدید کنند گان سایت. برای مثال سایت شما 1000 بازدید کننده دارد و از این 1000 نفر 200 نفر به محض ورد از سایت خارج می‌شوند و 800 نفر باقی مانده به صفحات دیگر می‌روند. در این حالت  درصد bounce rate سایت شما 20 درصد است . با استفاده از ابزار Google Analytics می توانید نرخ فرار سایت خود، و بسیاری موارد مهم دیگر، را بررسی کنید.

 Bounce Rate چه زمانی اتفاق میافتد؟

فرار از سایت می‌تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد:

  • کلیک کردن کاربرروی لینکی که او را به سایت دیگری هدایت کند.
  • بستن صفحه اینترنتی
  • تایپ یک آدرس جدید
  • زدن کلید Back و خارج شدن از صفحه و یا سایت
  • نبودن هیچ لینک داخلی در صفحه

چه کارهایی برای کم کردن بانس ریت باید انجام شود؟

از آن جا که درصد Bounce Rate  بر رتبه سایت در صفحات جستجو بی‌تاثیر نیست، باید نسبت به مواردی که باعث بالا نرفتن این درصد می‌شود ، دقت بیشتری داشته باشید :

سایت نیازمند یک طراحی خوب و حرفهای است

یک سایت در صورت داشتن یک طراحی خوب و جذاب می‌تواند نظر کاربر را به خود جلب کند و نرخ فرار را کاهش دهد .

سایت باید دارای محتوای با کیفیت باشد

هر جا سخن از سئو باشد ، بحث محتوای با کیفیت حرف اول را می زند. کاربر وقتی وارد سایت شما می‌شود باید از خواندن محتوای داخل صفحه یا سایت لذت ببرد. محتوا باید به گونه‌ای باشد که او را به جواب برساند. پس با داشتن محتوای با کیفیت از میزان Bounce Rate سایت خود بکاهید .

سرعت بارگذاری سایت باید بالا باشد

«ای بابا این چه سایتیه! 3 ساعت طول می کشه باز بشه!» «سرعت لاکپشت بیشتر از سرعت باز شدن این سایته!»

این جمله‌ها چقدر آشنا هستند؟

اگر می‌خواهید bounce rate سایت بالا نرود به مواردی که باعث کم شدن سرعت می‌شود رسیدگی کنید و بدانید که هر چه سرعت باز شدن صفحات بیشتر باشد، کاربران بیشتری را جذب خواهید کرد.

سایت باید قسمت جستجو داشته باشد

بعضی از سایت‌ها مثل یک سوپر مارکت شلوغ‌اند. برای پیدان کردن یک وسیله باید کل مغازه را بچرخید. کاربران چرخیدن بیهوده را دوست ندارند. پس تا از سایت فرار نکرده‌اند، یک قسمت جستجو طراحی کنید تا چیزی را که می‌خواهند سریع‌تر پیدا کنند.

لینکسازی داخلی انجام دهید

لینک‌سازی داخلی یکی از مواردی است که میزان حضور کاربر را در سایت‌تان افزایش می‌دهد. با ایجاد لینک‌های مقالات مرتبط به موضوع درخواستی کاربر، به ادامه حضور او در سایت خود کمک می‌کنید و بانس ریت سایت خود را کاهش می‌دهید.

هیچ نیازی نیست که خودتان را به دردسر بیاندازید تا توجه کاربر را به خود جلب کنید. کافی است مواردی که باعث افزایش نرخ فرار یا Bounce Rate می‌شوند را انجام ندهید و مواردی که مورد توجه او است را ملکه ذهن خود کنید. قبول دارم راه هموار نیست ولی این جا در وبنا تا یادگیری اصول کامل سئو همراه‌تان خواهیم بود.

منبع: 

Webnagroup.ir




:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: